Heenreis en dag in Sydney

9 april 2019 - Millers Point, Australië

Door Alexandra op de trein naar Schiphol gebracht. Treinreis verliep vlekkeloos. Aankomst in Schiphol was  even wennen. Wat een mierennest aan mensen. Snel nog iets gegeten en toen ingecheckt. Dit was een ervaring op zich. Eerst zelf je boardingkaart printen bij zo´n apparaat en daarna je koffer in zo´n transponder zetten. Straks hebben ze alleen nog maar mensen nodig die aanwijzingen geven. Na een wandeling van "gevoeld" enkele kilometers kom ik bij de gate aan. De tijd verloopt spoedig en de boarding begint. We taxiën richting startbaan en moeten volgens de piloot  nog enkele minuten wachten, dit duurt vervolgens dik 3,5uur omdat er een mankement met de luchtverversing is vastgesteld. Dit kan echter niet gerepareerd worden en we krijgen te horen dat we met een ander vliegtuig naar Singapore vliegen. Uiteindelijk vertrekken we dik 4,5 uur later. Mijn aansluitende vlucht naar Sydney red ik dan niet meer. Na een vlucht van 12,5uur eindelijk in Singapore aangekomen. Hier krijg ik te horen dat er een vlucht is geboekt die een uur later zal vertrekken. Eerst wordt mijn bagage gecheckt?? en willen ze alle flessen met vloeistoffen verwijderen die nota bene in Amsterdam ook al zijn gecheckt. Na wat overredingskracht blijft het beperkt tot een fles douchegel en een bus met scheergel. Mijn parfums blijven gespaard. Een uur later start de vlucht van 8uur naar Sydney. Ik kom oververmoeid aan daar ik bijna niet geslapen heb. Rechtop slapen is nooit mijn sterkste punt geweest. Bij de douane in Sydney heeft zich een lange rij gevormd. Na een uur ben ik eindelijk aan de beurt. De sigaren die ik heb opgegeven mag ik zonder problemen meenemen. Buiten wacht mijn transport naar het hotel. Dit en de check-in verlopen vlekkeloos. Eindelijk op mijn kamer spring ik direct onder de douche. Daarna ga ik naar beneden en omdat het nog ochtend is wil ik graag fatsoenlijk ontbijten. Het eten tijdens de beide vluchten was in orde maar niet echt bijzonder. In de ontbijtruimte staat een overdadig rijkelijk buffet. Ik neem van alles en nog wat met een latte machiato. Daar ik alleen logies heb, zijn de kosten voor eigen rekening. Als ik deze gepresenteerd krijg val ik van verbazing bijna van de stoel. Maar liefst 46 AUS dollar prijken op de rekening. Omgerekend ongeveer € 30.- maar dan nog. Dit is m.i. een exorbitant hoog bedrag voor een ontbijtbuffet. Maar goed ik was in een goede bui en kon de humor ervan inzien dus heb ik nog 4 dollar fooi erbovenop gedaan.  Eigenlijk was ik best wel moe, maar ik dacht als je nu gaat slapen is de hele dag aan gort. Dus eerst even de stad in om een prepaid kaart te halen voor mijn telefoon. Ik weet niet of de wifi op het schip krachtig genoeg is. Dus het zekere voor het onzekere. Tijdens het lopen kijk ik mijn ogen uit naar de hoge gebouwen die op dit punt van de stad staan. Het is zondag dus vrij rustig. Op heel veel plekken wordt er aan de weg gewerkt. De chauffeur van de transfer vertelde dat er vanaf zaterdagnacht 24 wordt doorgewerkt en maandag weer alles open is. Verder kom ik een aantal zaken tegen zoals Specsavers en ING. Na 10minuten vind ik de Vodafoon zaak waar ik naar op zoek was. Hier koop ik een prepaid en wil weer op weg gaan. Echter heb ik geen paspoort bij me en kan de jongedame de kaart niet installeren. Dus nog een keer naar het hotel en weer terug. Ik heb nu wel alles gezien. Daarna ga ik de andere kant op richting de haven en het operahuis. Des te dichterbij dat ik kom, des te spectaculeerder ziet dit uit. Ik besluit geen tour te doen, maar zover mogelijk erlangs te lopen wat slechts gedeeltelijk lukt. Daarna ga ik richting "Rocks" waar elke zondag een markt georganiseerd wordt. Eigenlijk heb ik zin in een lekker glas bier en een sigaar op een rustig en gemoedelijk plekje. Het valt me op dat hier bijna niemand rookt. Op de terrassen zitten mensen te eten, dus daar moet ik niet zijn. Vind ik een bijna leeg terras en ga binnen een bier bestellen. ik reken meteen de 7,5 dollar die ze vraagt af en krijg het bier gebracht. Ik steek mijn sigaar op en krijg halverwege te horen dat reken eigenlijk niet geoorloofd is. Dus houd ik er mee op. Ik loop nog even langs een paar kraampjes, maar zo langzamerhand beginnen mijn voeten en benen te protesteren. Het is dan al 16.00uur. Ik neem de korste weg naar het hotel en besluit om een paar uurtjes te gaan liggen om ´s avonds nog een keer een bezoek aan de rocks te brengen om iets te eten want de prijzen in het hotel rijzen de pan uit. Tegen half acht gaat de wekker van mijn telefoon en ik besluit om niet meer naar buiten te gaan, maar door te slapen. Ik word tegen 03.00uur wakker en val niet meer in slaap. Om de verveling tegen te gaan zet ik de tv aan. Ik kijk de rest van de nacht diverse sportprogramma´s.