Cairns

15 april 2019 - Cairns, Australië

Door het relatief slechte weer op zee - er waaide een sterke wind langs de kustlijn - moest de kapitein een aantal keren proberen om het kanaal in te varen. Door de wind begon het schip steeds af te "driften" waardoor de ingang van het kanaal met een breedte van 90 meter bijna niet gehaald kon worden. Na de 6e keer lukte dat wel. Je kunt in de video´s zien dat het schip tussen 2 zwarte palen die in zee staan doorvaart. Uiteindelijk lopen we hierdoor een vertraging van 3 uur op. Cairns is een punt waar een groot deel van de gasten uitstapt. De meesten zullen hun vluchten moeten wijzigen, jammer voor hen. Ik heb nog afscheid kunnen nemen van Carol en Allen. Ook heb ik Lyndell nog gezien, haar vader Nevel niet meer. Ik heb die dag even nodig om op gang te komen. Rond de klok van 13.00uur besluit ik het schip te verlaten en aan land te gaan kijken wat ik kan ondernemen. Vooraf moet ik even uitleggen dat je excursies aan boord kunt boeken en ik was voor 100% in de veronderstelling dat ik die dag de excursie met de nostalgische trein naar Kuranda geboekt had. Dit bleek echter niet het geval te zijn. Vraag me niet hoe het kwam, want ik heb alle excursies dik onderstreept in het boekje. Deze zat er ook bij. Terleurstelling dus en vandaar dat ik even nodig had om op gang te komen.

Ik vraag direct na waar de touristinformation te vinden is. Dan maar iets op eigen houtje organiseren. Ik zie daar een brochure over de excursie naar Kuranda, maar krijg te horen dat dit vanwege de tijd niet meer geboekt kan worden. Alternatief zou ik de Botanische tuinen kunnen bezoeken. Ik besluit een taxi te nemen en verbreng een paar heerlijke uren in deze tuinen en maak veel foto´s van bijzondere bloemen en planten. Na met de bus teruggekomen zijn ga ik naar mijn hut en ervaar daar de aanvullende informatie dat we niet naar Port Douglas gaan maar tot en met de volgende dag in Cairns verblijven. De geboekte excursie blijft wel bestaan en wordt vanuit Cairns verzorgd. Ik moet dan wel al om 6.00uur opstaan om om 6.50 te vertrekken en rekening houden met anderhalf uur extra reistijd zowel heen als terug. Hier ruik ik mijn kans. Ik op hoge poten naar de receptie en zeg hierin geen zin te hebben en dat ik deze wil annuleren (wat normaal niet mogelijk is) Maar door deze verandering zijn zij daarin soepel en kan deze zonder meer annuleren. Direct daarna sprint ik aan land naar de touristinformation en een half uur later is mijn boeking voor de tour met de nostalgische trein naar Kuranda en met de gondelbaan terug een feit...joeppie. Die avond eet ik samen met andere gasten aan tafel het diner en val bij de show bijna in slaap. Ik besluit niet meer naar de bar te gaan maar rechtstreeks naar bed. Dit komt ook beter uit want we worden om 7.50 opgehaald. Zeer benieuwd wat ik morgen ga zien.